I Postanowienia ogólne
§ 1
- Niepubliczne Przedszkole „Przytulanka”, zwane dalej Przedszkolem ma swoją siedzibę w Sulejówku przy ul. Kolbego 10 B.
- Organem prowadzącym przedszkole jest właściciel – Agata Bal.
-
Ustalona nazwa w pełnym brzmieniu to:
Niepubliczne Przedszkole „Przytulanka” ul. Kolbego 10 B 05 – 070 Sulejówek - Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Warszawie.
§ 2
- Podstawami prawnymi działania przedszkola są w szczególności: 1.Ustawa z dnia 7 września 1994 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r.poz.1915 ze zm.) 2.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) 3.rozporządzenia wykonawcze do ustaw, 4.niniejszy statut, 5.wpis do ewidencji placówek niepublicznych miasta Sulejówka.
-
Środki finansowe na działalność przedszkola pochodzą z:
- opłat rodziców i opiekunów (czesne, wpisowe),
- dotacji z budżetu gminy,
- środków przeznaczonych na działalność przedszkola przez organ prowadzący.
II Cele i zadania przedszkola
§ 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
§ 4
-
W ramach działalności edukacyjnej przedszkole realizuje następujące zadania:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności dziecka oraz potrzeb tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań, prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej i poszanowania tradycji w oparciu o chrześcijańskie wartości
- realizowanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
§ 5
-
Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
-
organizowanie różnorodnej działalność edukacyjnej prowadzonej przez kadrę pedagogiczną i pracowników wspomagających według podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN oraz opracowanych w oparciu o nią wybranych programów wychowania przedszkolnego, uwzględniających:
- odmienną aktywność poznawczą dziecka,
- twórczą aktywność dziecka (muzyczną, plastyczną, werbalną i ruchową) integrującą różne obszary jego rozwoju,
- stopniowe przygotowanie do nauki czytania, pisania oraz matematycznego myślenia,
- podmiotowe relacje dziecka z otoczeniem, bazujące na jego możliwościach i wspomagające jego rozwój poprzez oferty wspólnych działań dzieci i nauczyciela.
- dbałość o prawidłowy rozwój mowy, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dzieci i logicznego myślenia,
- dostosowanie metod i form pracy do możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
- tworzenie warunków materialnych i organizacyjnych do animowania różnorodnych sytuacji edukacyjnych poprzez odpowiednią aranżację przestrzeni edukacyjnej,
-
prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanków:
- obserwacje pedagogiczne
- diagnoza przedszkolna (w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej – analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole)
- umożliwienie kontaktu z językiem angielskim i jego naukę.
-
Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
- bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek,
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
- stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
§ 6
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie pracy przedszkola oraz w miesięcznych planach pracy w poszczególnych grupach przedszkolnych.
-
Podstawowymi formami działalności edukacyjnej są:
- sytuacje wychowawczo - dydaktyczne – (indywidualne, zespołowe i grupowe) organizowane przez nauczyciela,
- zabawy dydaktyczne, badawcze, konstrukcyjne,
- zabawy ruchowe i ćwiczenia sportowe,
- spacery, wycieczki, przedstawienia teatralne, uroczystości przedszkolne,
- kontakty okolicznościowe nauczycielki z dziećmi nawiązywane w różnych sytuacjach.
- Każda z wymienionych form obejmuje treści wielostronne, choć w różnym stopniu stymulujące poszczególne sfery rozwoju dziecka.
- Przedszkole organizuje różne formy współpracy z rodzicami (opiekunami).
§ 7
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różne wycieczki i imprezy. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci.
- W trakcie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola zapewniona jest opieka nauczycieli i personelu wspomagającego w stosunku – jedna osoba dorosła na 10 dzieci,
- Wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola muszą być wcześniej uzgodnione z dyrektorem przedszkola, a program wycieczki podany do wiadomości rodziców najpóźniej 3 dni przed planowana wycieczką.
- Rodzice (prawni opiekunowie) muszą wyrazić pisemną zgodę na wycieczki, które wiążą się z przewozem wychowanków.
§ 8
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przepisami prawa regulującego te kwestie.
- Pomoc udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
W odniesieniu do dzieci pomoc udzielana w przedszkolu polega na:
- rozpoznawaniu i zaspakajaniu idywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka
- rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego wychowanka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym,
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie zajęć:
- rozwijających uzdolnienia,
- korekcyjno-kompensacyjnych,
- logopedycznych,
- rozwijających kompetencje społeczne,
- innych zajęć o charakterze terapeutycznycm,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Dla wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor organizuje zajęcia specjalistyczne, zajęcia rewalidacyjne odpowiadające ich indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym określonym w wydanym przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
§ 9
- W ramach posiadanych możliwości przedszkole może organizować wczesne wpomaganie rozwoju dzieci, które ma na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
§ 10
- W przedszkolu zatrudniony jest logopeda, psycholog i inni specjaliści w miarę potrzeb.
- Objęcie dziecka opieką psychologa i logopedy wymaga zgody rodziców.
- Dzieci mogą dodatkowo uczestniczyć w indywidualnych zajęciach logopedycznych, które są opłacane przez rodziców.
III Organy przedszkola i ich kompetencje
§ 11
-
Organami przedszkola są:
- właściciel - dyrektor przedszkola
- zastępca dyrektora ds. pedagogicznych.
§ 12
- Właściciel - dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi.
-
Dyrektor realizuje następujące zadania:
- zapewnia wychowankom warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- kieruje bieżącą działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,
- dysponuje i rozporządza środkami finansowymi przedszkola,
- zawiera umowy z rodzicami dzieci o świadczeniu usług edukacyjnych przedszkola,
- decyduje w sprawach przyjmowania dzieci do przedszkola i skreślania ich z listy w przypadkach określonych w niniejszym statucie,
- kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- ustala ramowy rozkład dnia z zachowaniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów),
- ponosi pełną odpowiedzialność za przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i wychowanków oraz przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy przedszkola,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
- Dyrektor jako Administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddaje systematycznym przeglądom i aktualizacji.
- Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe uczniów, wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników placówki.
§ 13
-
Zastępca dyrektora ds.pedagogicznych realizuje następujące zadania:
- odpowiada za realizację zadań przedszkola i sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- nadzoruje pracę nauczycieli i prowadzenie przez nich dokumentacji pedagogicznej zgodnie z przepisami prawa oświatowego,
- opracowuje wspólnie z dyrektorem dokumenty programowe i organizacyjne przedszkola,
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- prowadzi procedury związane z awansem zawodowym nauczycieli,
- wykonuje inne zadania zalecone przez dyrektora, a wynikające z bieżącej działalności placówki.
IV Organizacja przedszkola
§ 14
- Przedszkole jest placówką niepubliczną przeznaczoną dla dzieci w wieku od trzech do siedmiu lat, objętych w świetle ustaw oświatowych wychowaniem przedszkolnym, realizującą programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, zatrudniającą nauczycieli mających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor może przyjąć do Przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Przedszkole świadczy usługi w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
§ 15
- Przedszkole przewidziane jest dla 40 dzieci zgrupowanych w 3 oddziałach.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa złożona z dzieci o zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. Nie wiek kalendarzowy, lecz możliwości psychofizyczne stanowią o przypisaniu dziecka do grupy. Decyzję o tym podejmuje Dyrektor po konsultacji z wychowawcą grupy oraz specjalistami pracującymi w przedszkolu.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 16 dzieci.
- W okresie wakacji letnich, a także dużej absencji dzieci lub absencji nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
- Podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci z przedszkola grupy mogą być łączone.
- Grupa jest powierzona opiece jednej nauczycielki, której w sprawowaniu opieki pomaga personel pomocniczy wyznaczony przez dyrektora przedszkola.
§ 16
- Przedszkole działa cały rok, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 17:00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Dzienny czas pracy przedszkola może być zmieniony w każdym roku szkolnym.
-
W przedszkolu obowiązują następujące terminy przerw:
- miesięczna przerwa wakacyjna
- dni wyznaczone przez dyrektora.
§ 17
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa dyrektor.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez dyrektora w oparciu o potrzeby rodziców wynikające z kart zgłoszenia dziecka do przedszkola.
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się nie krócej niż 5 godzin dziennie.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem określonych w podstawie warunków i sposobów realizacji.
- W szczególnych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja wyjścia poza teren przedszkola, wycieczki, uroczystości) lub zawiesić zajęcia.
-
Dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia w przypadku wystąpienia następujących okoliczności:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z wychowankami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor organizuje dla dzieci od trzeciego dnia zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość bez użycia monitorów ekranowych.
-
Do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele proponują rodzicom (z wykorzystaniem dostępnych dla nich środków komunikacji elektronicznej):
- sprawdzone materiały edukacyjne i strony internetowe,
- e-booki, linki do słuchowisk, zabawy on- line,
- zdjęcia, filmiki, materiały, karty zadaniowe - propozycje pracy wysyłane codziennie przez nauczycieli,
- materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii;
- Rodzice, w uzgodnionych terminach, krótko informują nauczyciela o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość za pomocą poczty elektronicznej lub SMS-ów. Mogą też przesłać zdjęcia wykonanych kart zadaniowych czy prac plastycznych. Jest to sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w wymienionych zajęciach.
- W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć:
-
na czas pracy zdalnej dyrektor w porozumieniu z nauczycielami ustala tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych grupach przedszkolnych, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne dzieci.
- ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów dzieci oraz formę przekazywania informacji o postępach rodzicom/ opiekunom prawnym;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań;
- zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- przekazuje rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno–pedagogicznej;
- koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym.
§ 18
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe w ramach czesnego, wykraczające poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Dzieci, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), mogą również uczestniczyć w fakultatywnych zajęciach dodatkowych (zajęcia taneczne, muzyczne, artystyczne, judo itp.), wykraczających poza zakres podstawy programowej. Zajęcia te są opłacane przez rodziców.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki
§ 19
Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, w tym również zajęć dodatkowych uzależniony jest od indywidualnych możliwości i potrzeb dzieci oraz realizowanego programu, i wynosi:
- 15- 20 minut dla dzieci w wieku 3-4 lat,
- 30 minut dla dzieci w wieku 5-6 lat.
§ 20
- Osobą odpowiedzialną za dziecko w czasie jego pobytu w przedszkolu jest nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczne oraz pozostały personel w zakresie swojego działania.
- W czasie zajęć dodatkowych prowadzonych przez specjalistów za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają osoby prowadzące zajęcia.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna.
- Obowiązkiem nauczyciela jest powiadomienie dyrektora oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach chorobowych.
- W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, nie podaje się też dzieciom środków farmakologicznych.
§ 21
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków przedszkole organizuje żywienie.
-
W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) przedszkole zapewnia wychowankom posiłki w formie cateringu.:
- obiad,
- podwieczorek.
- Przedszkole zapewnia wyżywienie dla dzieci z różnymi alergiami pokarmowymi. Obowiązkiem rodzica jest dostarczenie pełnej listy produktów uczulających dziecko i zaświadczenia od lekarza.
§ 22
-
W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postępowania kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
- systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
- odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola oraz przed i po powrocie do przedszkola,
- reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie o tym dyrektorowi przedszkola,
- natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie się o podanie celu przybycia, udzielenie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie dyrektora przedszkola – osoby postronnej nie pozostawia się samej na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola,
- Zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela – w sytuacji koniecznej należy zapewnić odpowiednie zastępstwo.
-
Określone są zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
- opiekę nad dziećmi przy przyprowadzaniu i odbieraniu z przedszkola sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby pisemnie przez nich upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
- osoba upoważniona ma obowiązek przedstawienia dowodu tożsamości,
- rodzice (prawni opiekunowie) przyjmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
- osoby nietrzeźwe lub będące pod pływem środków psychoaktywnych nie mogą odbierać dzieci z przedszkola,
- do przedszkola mogą uczęszczać wyłącznie dzieci zdrowe - personel może odmówić przyjęcia dziecka z widocznymi objawami chorobowymi,
- nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę,
- dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola do 9:00 lub, w szczególnych wypadkach, w każdym innym czasie po uprzednim wcześniejszym zgłoszeniu osobiście, bądź telefonicznie późniejszego przyprowadzenia dziecka do przedszkola,
- dzieci należy odebrać z przedszkola do godz. 17:00.
- Zastrzeżenia rodziców dotyczące ograniczeń odbioru dziecka przez drugiego rodzica muszą być uzasadnione stosownymi orzeczeniami sądowymi.
§ 23
- Odpłatność za przedszkole obejmuje usługi świadczone przez placówkę, związane z wychowaniem, opieką i nauczaniem, (w tym zajęcia dodatkowe objęte ofertą), ubezpieczeniem dzieci oraz ich wyżywieniem.
- Wysokość opłat za pobyt dziecka w przedszkolu ustala dyrektor, szczegółowo określając ją w umowie z rodzicami. O zmianie wysokości opłaty dyrektor ma prawo poinformować rodziców z miesięcznym wyprzedzeniem.
- Za godziny opieki wykraczające poza godziny pracy Przedszkola naliczana jest dodatkowa opłata.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry, do 5-ego każdego miesiąca.
§ 24
-
Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć dla poszczególnych grup,
- łazienki dla dzieci i personelu,
- szatnię,
- zaplecze kuchenne,
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z placu zabaw z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do ich wieku.
V Zasady rekrutacji oraz skreślenia z listy wychowanków przedszkola
§ 25
- O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje dyrektor.
- Dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.
- Wpis dziecka na listę odbywa się na podstawie zgłoszenia oraz dokonania wpłaty wpisowego. Warunkiem wpisu na listę jest odbycie rozmowy dyrektora z rodzicami (opiekunami) dziecka, a w razie potrzeby także spotkanie z dzieckiem.
-
W dniu przyjęcia dziecka do przedszkola rodzic (opiekun prawny) zobowiązany jest do:
- zapoznania się ze statutem i regulaminem przedszkola,
- zawarcia umowy z przedszkolem, która określa zobowiązania stron.
§ 26
- Skreślenie z listy wychowanków przedszkola następuje w razie rozwiązania umowy dotyczącej opieki dydaktyczno-wychowawczej w związku z wypowiedzeniem dokonanym przez rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, przy czym okres wypowiedzenia wynosi miesiąc.
-
Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego,
- nieobecności dziecka dłuższej niż 30 dni i braku usprawiedliwienia tej nieobecności,
- w przypadku zatajenia przez rodzica informacji o stanie zdrowia dziecka, uniemożliwiającym pracę wychowawczą i kształcenie w przedszkolu,
- stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci oraz braku współpracy z rodzicami zmierzającej do rozwiązania problemu, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania (np. podjęcia terapii lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji)
- powtarzających się, agresywnych zachowań rodziców (opiekunów prawnych) dziecka w przedszkolu, łamiących normy współżycia społecznego i zasady zachowania w instytucji publicznej.
- Rodzice mogą w terminie 14 dni od doręczenia decyzji odwołać się do Kuratora Oświaty nadzorującego placówkę.
- W przypadku dziecka objętego obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, dyrektor informuje pisemnie dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
VI Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 27
-
W przedszkolu zatrudnieni są:
- zastępca dyrektora ds. pedagogicznych,
- nauczyciele,
- personel wspomagający.
- Pracownicy na wszystkich stanowiskach dbają o klimat i dobre imię placówki, przestrzegają zasad współżycia społecznego, są współodpowiedzialni za realizację zadań Przedszkola.
- Wszyscy pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad i przepisów BHP i p. pożarowych.
- Zasady zatrudnienia pracowników są zgodne z kodeksem pracy.
- Liczbę zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników określa corocznie dyrektor.
- Prawa i obowiązki pracowników określają odrębne przepisy i umowy zawarte z personelem przedszkola.
§ 28
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z wyższym wykształceniem pedagogicznym i przygotowaniem kierunkowym.
- Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy. Szanują godność dziecka i respektują jego prawa.
- Nauczyciele otaczają opieką każdego wychowanka i utrzymują kontakt z rodzicami w celu poznania i uwzględniania potrzeb rozwojowych dzieci oraz udzielania rodzicom wsparcia i pomocy w sprawach wychowawczych.
-
Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
- zapoznanie się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzegania jej postanowień,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych im wychowanków,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci i ich zdolności, zainteresowania, dążenie do pobudzania procesów rozwojowych – odpowiednia aranżacja przestrzeni edukacyjnej,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,
- w roku poprzedzającym rozpoczęcie edukacji w szkole podstawowej dokonywanie analizy gotowości (diagnoza przedszkolna) i informowanie o jej wynikach rodziców dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wspieranie samodzielnych działań dziecka i pomaganie w dostrzeganiu problemów i rozwiązywaniu ich, uczenie zasad postępowania, umożliwianie dokonywania wyborów, wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,
- pomaganie dzieciom w rozwijaniu odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie się z podejmowanych zadań oraz uczenie szacunku do pracy swojej i innych,
- wspieranie dziecka w budowaniu systemu wartości – dobro, prawda, miłość, piękno, przyjaźń,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz jakości pracy edukacyjnej przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, wykorzystywanie nabytych umiejętności w pracy z dziećmi,
- wzbogacanie i systematyczna modernizacja warsztatu pracy, właściwe poszanowanie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń przedszkola,
-
współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania – spójne oddziaływania wychowawcze:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu: zapoznanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka zalecanych tam wiadomości i umiejętności,
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
- zachęcanie rodziców do udziału w życiu przedszkola np. wspólne organizowanie i udział w imprezach, uroczystościach i innych wydarzeniach, w których biorą udział dzieci.
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym i środowiskowym,
- Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.
- Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
- Wynagrodzenie nauczycieli ustalone jest na podstawie kontraktów indywidualnych.
- W przedszkolu dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy oraz możliwość odbywania praktyk nauczycielskich przez studentów kierunków pedagogicznych.
§ 29
- W przedszkolu zatrudnione są pomoce nauczyciela i pracownik obsługi.
- Ich zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Pomoce nauczyciela współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala organ prowadzący przedszkola.
-
Do obowiązków pomocy nauczyciela należy w szczególności:
- pełnienie czynności opiekuńczych, obsługowych i higienicznych w stosunku do wychowanków,
- pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć zabaw, ćwiczeń i gier,
- czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez nauczyciela,
- opieka nad dziećmi i organizowanie im zabaw i zajęć w sali lub na placu zabaw w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych,
- utrzymanie czystości, ładu i porządku w przydzielonych pomieszczeniach,
- utrzymywanie w należytym stanie zabawek i pomocy /mycie, naprawy/,
- przygotowywanie stołów do posiłków, podawanie posiłków, sprzątanie po nich,
- dbanie o czystość sprzętu i zabawek na placu zabaw,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
VII Wychowankowie
§ 30
-
Dzieci mają prawo do respektowania wobec nich wszystkich postanowień Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania przez cały personel przedszkola,
- właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza to dobra innych ludzi,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
- rozwijania zainteresowań i zdolności,
- relaksu, odpoczynku lub snu w ciągu dnia,
- zdrowego jedzenia,
- opieki i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, poszanowania jego godności osobistej, tolerancji i zrozumienia indywidualnych potrzeb,
- poszanowania ich własności i akceptacji takimi jakie są,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny ich wyników pracy i zachowania,
- zwracania uwagi i dyscyplinowania w sposób zgodny z godnością dziecka przy uwzględnieniu jego wieku, stopnia rozwoju i dojrzałości.
- Wychowankowie przedszkola, na prośbę rodziców, mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie jest płatne przez rodziców jednorazowo na początku roku szkolnego.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności materialnej za cenne rzeczy i zabawki przyniesione przez dzieci do przedszkola.
§ 31
-
W przedszkolu dzieci mają obowiązek:
- kulturalnego i z szacunkiem odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych (szanowania praw innych ludzi),
- zachowywania się zgodnie z przyjętymi normami i zasadami akceptowanymi przez grupę i społeczność przedszkolną,
- służenia pomocą młodszym i słabszym,
- przestrzegania ustalonych zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim,
- dbania o estetykę i higienę własnego wyglądu i otoczenia na miarę swoich możliwości,
- respektowania poleceń nauczyciela i innych osób uczestniczących w procesie edukacji,
- szanowania zabawek, gier i książek i odkładania je na wyznaczone miejsca,
VIII Rodzice
§ 32
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
-
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- zapoznania się z zadaniami realizowanymi poszczególnych grupach w toku codziennej pracy wychowawczo-edukacyjnej wynikającymi z podstawy programowej i planów pracy w danej grupie,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat dziecka, jego rozwoju i zachowania,
- uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
- uzyskiwaniu porad i wskazówek w rozpoznawaniu i wspieraniu uzdolnień dziecka,
- udziału w zajęciach otwartych z dziećmi, zebraniach z nauczycielami,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi własnych wniosków i uwag o pracy przedszkola .
-
Rodzice są zobowiązani do:
- przestrzegania postanowień niniejszego statutu i regulaminu przedszkola,
- respektowania uchwał i postanowień dyrektora przedszkola,
- informowania o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu niezwłocznego powiadamiania o chorobach zakaźnych, zatruciach pokarmowych,
- informowania o wszystkich istotnych okolicznościach dotyczących dziecka, które mogą mieć znaczenie dla sposobu realizowania wychowania przedszkolnego,
- zgłaszania wszelkich niedyspozycji dziecka i wszelkich niepokojących objawów w jego zachowaniu, mających wpływ na funkcjonowanie w grupie,
- przyprowadzania do przedszkola dzieci zdrowych, bez oznak stanu chorobowego,
- zaopatrzenia dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce (odzież zapasową, przybory do pielęgnacji jamy ustnej, strój do ćwiczeń gimnastycznych),
- respektowania zasad dotyczących przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
- ze względów bezpieczeństwa informowania dyrektora o zmianach dotyczących praw rodzicielskich odnośnie swojego dziecka,
- ze względów bezpieczeństwa zgłaszania wychowawcy zmiany adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego w celu zapewnienia możliwości skutecznego kontaktu,
- terminowego uiszczania opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
- pisemnego poinformowania z miesięcznym wyprzedzeniem o zamiarze rezygnacji z przedszkola.
- współdziałania z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- zapewnienia dziecku możliwości udziału w ewentualnych zdalnych zajęciach organizowanych przez przedszkole w trybie wskazanym w § 17 niniejszego Statutu.
-
Rodzice (opiekunowie prawni) dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani:
- zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia,
- zaopatrzyć dziecko w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- wspierać nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
- zapewnić dziecku możliwość udziału w ewentualnych zdalnych zajęciach organizowanych przez przedszkole w trybie wskazanym w § 18 ust. 6 Statutu.
§ 33
-
Współpraca przedszkola z rodzicami oparta jest na wzajemnych uzgodnieniach i obejmuje następujące formy:
- konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela lub rodziców (prawnych opiekunów) z dyrektorem, nauczycielami, specjalistami,
- zebrania grupowe,
- warsztaty dla rodziców,
- imprezy środowiskowe,
- udział rodziców (prawnych opiekunów) w uroczystościach przedszkolnych i imprezach integrujących przedszkole z domem rodzinnym i środowiskiem,
- kąciki dla rodziców, kąciki plastyczne, informacje grupowe,
- strona www i facebook,
- inne wzajemnie ustalone.
IX Postanowienia końcowe
§ 34 Przedszkole prowadzi dokumentację bieżącą i archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 35
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli i innych pracowników przedszkola, dzieci i rodziców.
- Regulaminy działalności ustalone w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Organ prowadzący zobowiązany jest do udostępnienia statutu pracownikom przedszkola, rodzicom i osobie nadzorującej pracę przedszkola.
- Zmiany w niniejszym statucie mogą być dokonywane przez dyrektora.
- Każda nowelizacja statutu skutkuje tekstem jednolitym statutu.
§ 36
- Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc Statut Przedszkola Niepublicznego „Przytulanka” w Sulejówku z dnia 24 sierpnia 2020 r.
- Statut Przedszkola Niepublicznego „Przytulanka” w Sulejówku w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.